musi̇ki̇şinas – Kaplan Sözlük
değerli arkadaş tonalite belirtmemiş.
mi'yi eksen alırsak:
i - iv (mi - la) ilişkisi çok sık kullanılan ve armonin temel kadansal hareketlerinden
biridir.
meşhur örnekleri bırakıyorum:
careless whisper
:)
back to black
böyle böyle gider...
şimdi normalde kulaklarımız bu ikiliden sonra sonra v. dereceyi duymaya alışmış
yani beklediğimiz şey mi- | la- | si- ve daha sonrasında tekrardan mi minöre
çözülme (minör kadanslarda 5. derece hem majör hem minör olarak
kullanılabilir).

ama burada farklı şeyler oluyor. bu arada başından beri eklenmiş 9. dereceyi yok
saydığımın farkındayım, evet bu da çok önemli bir nokta. özellikle minör
kurulumlara eklenmiş yalın 9. dereceler minör akorun yoğunluğunu/darklığını
arttırır (yalından kastım aradaki tüm fonksiyonları taramadan, es geçip 9.
dereceyi eklemek). aslında temelinde direkt bir i - iv yürüyüşünden farkı
yoktur. bu eklentili akorlar gördüğümüz örnekte sadece müzikal hissiyatı ve
"smoothluk" hissini arttırıyor.

yapının tamamına geri döndüğümüzde ise i - iv - vii - vmaj ile karşılaşıyoruz.
i - iv - vii'e zaten alışığız demiştik. türk pop tarihinin yüzde 70'ini fln oluşturan
ve bizim marş akor yürüyüşü demeye bayıldığımız olay burda da geçerli olsaydı
i - iv - vii - iii beklerdik. bu arada bu bahsettiğim dörtlü dörtlü yürüyor
gördüğünüz gibi "mi'ye 4 kurarsak: la, la'ya dörtlü kurarsak re" diye gidiyor...
ama burada farklı bir şey oluyor re domaninat yedilimiz

(devam edecek)